In elke groep vormt zelfstandig werken de basis van ons kindgerichte daltononderwijs. Vanaf de kleutergroep leren kinderen in een doorgaande leerlijn onder begeleiding van de leerkracht verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen taken.
De kenmerken van ons onderwijs
- Zelfstandig werken met veel verantwoordelijkheid;
- Wat kinderen zelf kunnen, laten we ze zelf doen;
- Dag- en weektaken passend bij het niveau van ieder kind;
- Lezen, taal en rekenen als basis.
Dalton
Op alle daltonscholen gelden de kernwaarden verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerking, effectiviteit en reflectie.
De uitwerking van die kernwaarden kan verschillen. Op De Horst staat daltononderwijs voor de manier waarop we met elkaar omgaan. We geven kinderen veel verantwoordelijkheid en spreken hen daar ook op aan. Onze school is een oefenplaats en we volgen en ondersteunen de leerlingen nauwlettend. Wat kinderen zelf kunnen, laten we ze zelf doen.
Kinderen krijgen de tijd en ruimte om zelf na te denken, probleemsituaties op te lossen en elkaar te helpen. Op De Horst oefenen ze deze vaardigheden met een dag- of weektaak en een leerstofaanbod dat past bij het niveau van ieder kind. Leerlingen mogen hun eigen werk plannen en zelfstandig uitvoeren en worden daarbij door de leerkracht begeleidt. Je kind leert ook om op het eigen werk te reflecteren.
Een goede basis
Op de Horst werken we voornamelijk in combinatiegroepen, maar ook groepsdoorbrekend. De kinderen uit groep 7 en 8 helpen bijvoorbeeld de kinderen uit groep 2 en 3 met lezen.
Zo leren alle kinderen samen te werken en elkaar te helpen. Een goede basis begint bij lezen, taal en rekenen. Wat je opschrijft, onthoud je het best. Door de lesstof in schriften te verwerken, oefent je kind met taal, spelling en schrijven. In alle groepen zijn devices waarmee kinderen kunnen oefenen. De leerkrachten passen diverse methodes toe, waaronder de methode Blink, waarmee de aangeboren nieuwsgierigheid van je kind wordt geprikkeld. In Blink komen aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek aan bod, net als burgerschap en digitale geletterdheid.
Extra begeleiding
Kinderen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van rekenen en spelling, kunnen daar extra lessen in volgen.
Op maandag krijgen leerlingen uit groep 5, 6 en 7 deze begeleiding en op woensdag kinderen uit groep 3 en 4. Daarnaast kunnen leerlingen die dat willen, twee keer per week bij juf Marleen in onze centrale hal terecht. Zij ondersteunt de andere leerkrachten en helpt de kinderen met al hun vragen.
Ook interessant
Daltononderwijs
Zelfstandig werken vormt de basis van ons kindgerichte daltononderwijs.
Ons team
Met veel enthousiasme zorgt ons professionele team ervoor dat alle kinderen in een veilig pedagogisch klimaat kunnen leren.
Rondleiding
Wil je de sfeer komen proeven? We laten je graag ons schoolgebouw zien.